Moosa

Galeriile Pop-up: o altfel de interacțiune cu arta

Care sunt provocările și oportunitățile unei galerii pop-up?

Conceptul de galerie pop-up, pe cât de necunoscut este în momentul de față în România, pe atât de mult tinde să își extindă metodele de explorare a scenei artistice și de revitalizare a pieței de artă. O expoziție pop-up este un eveniment artistic temporar, care depășește caracterul formal al galeriilor de artă clasice și al muzeelor. De aceea, o galerie de artă pop-up este caracterizată de funcționarea pe termen scurt și mizează în special pe dialogul direct, interactiv dintre public și lucrarea de artă. Conceptul de galerie pop-up este cunoscut începând cu anul 2007, când în New York un dezvoltator imobiliar a decis să restaureze peretele unei clădiri, însă a găsit ceea ce a numit Sfântul Graal al graffiti-ului. Asta l-a determinat să expună muralul prin Gallery 151, alături de lucrările artiștilor Jean-Michel Basquiat, Fab 5 Freddy, Keith Haring, Kenny Sharf și ERO, înainte de a efectua lucrările finale de restaurare a acelei clădiri. Ulterior, plecând de la ideea creării unui spațiu pentru expoziții temporare, în special din cauza suprafețelor de expunere tot mai limitate, mulți artiști au început să își expună lucrările în spații cunoscute în trecut pentru desfășurarea celor mai diverse activități: de la foste magazine alimentare la buticuri, apartamente obișnuite sau de lux și diverse spații neconvenționale. Asta s-a petrecut în o mulțime de orașe din lume și continuă să devină alegerea celor mai mulți antreprenori. Drept urmare, am alcătuit o listă cu oportunitățile și provocările unei galerii de artă pop-up, având speranța că și pe plan local ne vom bucura de extinderea galeriilor de acest tip.

Revitalizarea scenei artistice

Principalul avantaj al galeriilor de artă pop-up este acela că explorează într-o manieră neconvențională scena artistică locală. În lipsa canoanelor curatoriale și a unei selecții riguroase a artiștilor și a lucrărilor (alegere care are adesea în vedere artiștii consacrați), cei care expun într-o galerie pop-up permit accesul la arta locală, în sens larg. De cele mai multe ori este vorba despre designeri și creatori locali, care lucrează în serii mici și care nu au vizibilitate pe piața de artă, în special din lipsa spațiilor de prezentare a lucrărilor pe care le creează. Asta permite o valorizare a artiștilor emergenți, care nu sunt deplin integrați pe piața de artă. De asemenea, galeriile pop-up propun și o abordare multidisciplinară a mediilor și tehnicilor de lucru utilizate de artiști.

Audiență nouă

O galerie pop-up creează noi audiențe și regenerează orașul. Dacă galeriile clasice și muzeele nu își permit riscul de a expune lucrările unor artiști mai puțin cunoscuți sau mai puțin vandabili, ei bine, o galerie pop-up nu depinde de astfel de ierarhii calitative sau cantitative. În urma activității de promovare rezultă un public nou, adesea constituit din trecătorii care lucrează sau locuiesc în preajma centrului orașului și a centrelor comerciale, unde obișnuiesc să apară aceste galerii. Unicul indicator al interesului față de o expoziție devine curiozitatea celor care răspund prin participare la eveniment.

Economie și sustenabilitate

Traficul din galeriile de artă obișnuite nu este atât de mare, poate cu excepția vernisajelor la care participă de regulă multe persoane. Apoi, menținerea spațiului este realizată de cele mai multe ori prin plata chiriei pe o perioadă îndelungată, prin păstrarea angajaților și alte astfel de cheltuieli lunare. Inclusiv promovarea evenimentelor necesită sacrificii financiare mari, care pot fi susținute numai prin eforturi îndelungate depuse în vederea vânzării de artă constante. O galerie de tip pop-up, mai puțin formală decât galeria de artă obișnuită, presupune strict găsirea unui spațiu temporar oarecare, din zona urbană, care trebuie doar să fie plasat într-o zonă cât mai frecventată de trecători. Un astfel de spațiu este sustenabil deoarece poate fi înlocuit des, uneori poate chiar să fie închis pentru anumite perioade. Așadar un aspect avantajos din punct de vedere financiar în privința evenimentelor pop-up este acela că evenimentele sunt de foarte scurtă durată și nu necesită mobilizarea a prea multe resurse pentru desfășurarea lor.

Promovarea

Inclusiv în cazul promovării, costurile sunt mai reduse decât de obicei. Canalele de comunicare utilizate sunt preponderent cele online. Uneori promovarea constă și în distribuirea de flyere și afișe în zona din proximitatea galeriei. Acest lucru reduce enorm atât resursele umane, cât și resursele financiare pe care le implică promovarea unei expoziții. Desigur, faptul că o galerie pop-up utilizează mai puține instrumente pentru promovarea evenimentelor presupune și schimbarea priorităților. Astfel, galeria nu se va concentra exclusiv asupra implicării finanțatorilor publici și privați, ci va încerca să crească publicul interesat de experiențe artistice. Cel mai la îndemână este să apeleze la parteneriate cu organizații care pot atrage cu ușurință un public nou.

Participare activă

Un alt aspect care face din galeriile pop-up o oportunitate pentru artiști este faptul că se bazează foarte mult pe open calls, iar abordările galeriei pot fi interdisciplinare. Un apel activ pentru arta locală este o soluție atunci când se dorește descoperirea artiștilor buni, dar fără vizibilitate, care în acest fel pot primi feedback-ul direct și rapid al curatorilor, colecționarilor și vizitatorilor. Un open call joacă un rol foarte important în lumea artei, în special fiindcă sprijină industriile și artiștii mai puțin cunoscuți. De asemenea, este o șansă pentru colecționari și pentru cei interesați de lumea artei să investească în arta încă necotată, care poate fi achiziționată la prețuri mici pe perioada evenimentului. Valoarea lucrărilor are mare potențial de creștere pe piața de artă, motiv pentru care este important nu doar să susținem artiștii achiziționând artă, ci și să participăm la construirea și consolidarea unui brand, respectiv la menținerea economiei locale investind în artă.

Practici de colaborare reușită

Deși galeriile pop-up se orientează de regulă către spații neconvenționale și accesibile din punct de vedere financiar, multe agenții imobiliare au hotărât să vină în ajutorul micilor afaceri prin punerea la dispoziție pentru desfășurarea evenimentelor a spațiilor de lux, chiar înainte de a le închiria sau vinde. Inclusiv branduri mari, precum Hermès, Cartier și Louis Vuitton au apelat la deschiderea unor astfel de spații pop-up pentru o altfel de promovare a produselor. De pildă, Hermès a deschis Hermèsmatic, un spațiu unde clienții puteau recolora eșarfele din colecția personală. De asemenea, atât agențiile imobiliare, cât și alte afaceri locale au creat servicii de închiriere indicând cele mai potrivite locuri din punct de vedere al vizibilității, dar și din punct de vedere al compatibilității privind creativitatea care stă la baza prezentării evenimentului, reușind astfel să susțină direcțiile tematice și ideile din spatele unui eveniment pop-up. (wearepopup, gopopup)

Online sau în spații fizice, galeriile de artă sunt promotorii care intermediază experiențele noastre estetice. Lumea noastră este influențată de numeroase aspecte, iar în mijlocul tuturor ideilor care influențează modul în care percepem realitatea arta este cea mai puternică. Arta se bazează pe capacitatea noastră de a interacționa cu emoțiile celorlalți și de a descoperi propriile emoții. Apreciem arta pentru o mulțime de funcții. Uneori pentru puterea de a educa publicul. Alteori pentru că ne ghidează. Până la urmă, arta reușește să domine abilitatea noastră de a înțelege lipsa barierelor într-o lume responsabilă să reacționeze la noi moduri de a gândi.

Post a Comment