'About yesterday 3', o pictură realizată de Sabina Elena Dragomir, prezentând corpul unei femei într-o formă neidealizată.

Sabina Elena Dragomir

Despre artistă

Corpul feminin

Explorarea poetică a corpului prin nuduri artistice

Concept artistic

Sabina Dragomir surprinde în tablourile nud pe care le realizează forma și mișcarea corpului. Corpul este cel dintâi simbol al experienței umane în lume, iar artista este preocupată de înțelesurile pe care corpul le transmite lumii. În relația lui tensionată cu identitatea, corpul se îndoaie, se mișcă și se transformă, rezistând și totodată abandonându-se contracțiilor.

Pictura în ulei sau pictura pe pânză realizată de artistă surprinde corpul învăluit în pelicule transparente, precum apa, sau translucide, cum sunt materialele unor ținute vestimentare. Corpul surprins nud, dar parțial acoperit cu un material, traversat de o mișcare sau de un gest menite să ascundă, sugerează faptul că în timp ce te lași descoperit, te confrunți cu un blocaj.

Două mâini în mănuși albe țin cu grijă un detaliu al 'About yesterday 1', o pictură realizată de Sabina Elena Dragomir, prezentând lucrul detaliat cu pensula care reprezintă corpul unei femei într-o formă naturală, sinceră și intimă.

Materialele ascund, dar în același timp dezvăluie; acoperă corpul, dar îi permit a fi descoperit

Pictura contemporană a Sabinei Dragomir creează adevărate scenarii vizuale, folosindu-se de un spectru cromatic variat. În lucrările în care predomină culorile deschise, acide, în tonuri predominante de galben-auriu sau albastru-verzui, accentul cade pe frumusețea naturală a nudului feminin. În tablourile în care predomină nuanțele întunecate, intense, negrul alternat cu diverse nuanțe de gri, atmosfera este una dramatică, contemplativă, invitând privitorul la reflecție asupra propriei persoane.

În reprezentările de nuduri feminine ale Sabinei, observăm corpul în intimitatea spațiului domestic, un spațiu atent construit și protejat de oameni. Tablourile ei decupează fragmente de corp, mâini sau picioare, pe care le plasează apoi în așternuturi. Drapajul materialelor textile are puterea de a cuprinde corpul în vibrații senzoriale. Astfel, așternuturile par mișcate de corpul dezgolit, iar semnificațiile gestului pot să fie multiple. Pe de o parte, vibrația corpului poate avea o conotație erotică, indicând dorință și plăcere sexuală. Pe de altă parte, corpul pictat parțial acoperit și parțial descoperit în același timp, poate fi interpretat ca o metaforă a blocajelor corporale, și mai departe ca sugestie a tensiunilor dintre învelișul corporal și interiorul sufletesc.

Mesajul nudurilor artistice pictate de Sabina Dragomir este unul încărcat metaforic, artista încercând să sondeze profunzimile lumilor interioare pornind de la corp. Unii critici de artă au considerat arta Sabinei Dragomir o poezie dramatică, datorită forței reprezentărilor.

Surse de inspirație

Subiectul deja clasicizat al nudului feminin reprezintă cea mai importantă sursă de inspirație a lucrărilor Sabinei Dragomir. Artista este interesată de cercetarea corpului feminin deoarece acesta oferă multiple posibilități de asimilare cu textilul, material de care Sabina se folosește în multe dintre picturile ei. În același timp, corpul unei femei are multe cute, gesturi și forme care sunt mai departe accentuate de umbre pe pânza pictată. Mișcarea unui corp feminin este totodată foarte expresivă. Aspectele corpului feminin nud se îmbină deci armonios în universul pictural caracteristic artistei.

Detaliul care completează povestea nudului feminin pictat este experiența subiectivă a artistei cu propriul corp. Artista se comunică pe sine în lucrările ei, experiența corporală confundându-se cu cea artistică.

Aleg să am ca și subiect principal corpul pentru că analiza lui atentă scoate la iveală noi forme și mișcări. Mereu descopăr ceva nou, iar apoi mă adâncesc în tot mai multe detalii. Mă interesează și abstractizarea formei și a nudului, cum se întâmplă atunci când captez, sub zoom, un detaliu de deget sau o cută a pielii, în care textura pielii devine o epidermă abstractă, vie în pictură.

Detaliu al 'About yesterday 3', o pictură realizată de Sabina Elena Dragomir, prezentând lucrul detaliat cu pensula care reprezintă corpul unei femei într-o formă neidealizată.

Procesul de creație

Procesul creativ al Sabinei Dragomir pornește întotdeauna de la fotografii personale ale unor subiecți concreți, iar uneori se folosește de autoportrete pe care le pictează cu un rafinat simț poetic.

Dintr-o fotografie cu o anumită tonalitate, având culori și nuanțe specifice, fie ele deschise sau închise, artista selectează un detaliu din cadru care i-a atras atenția și de care se folosește apoi ca element principal în procesul de transpunere a instantaneului fotografic în pictură.

Folosesc albul pentru a sugera ideea de puritate și liniște.

Născută în Brașov în anul 1992, Sabina Dragomir trăiește și lucrează în Brescia, Italia. Studiile le-a facut la Universitatea de Arte și Design, secția pictură, unde a finalizat si studiile doctorale în Artă. Prin reprezentarea de nuduri artistice, Sabina Dragomir abordează pictural relația dintre corp și identitate.